31/10/12

Ποιος κυβερνά την ιστορία; - Ηλ. Σκόνδρας (Α)


Η εντεινόμενη οικονομική κρίση, που μαστίζει  τον τόπο μας,  είναι φυσικό να μας ανησυχεί και να μας επηρεάζει. Παράδειγμα το κύμα ανεργίας…

Η διαρκώς αυξανόμενη αδιαφορία για την πρόνοια του θεού  (απόδειξη η έξαρση αυτοκτονιών…) και ο προγραμματισμένος  παραγκωνισμός της εκκλησίας είναι επίσης φυσικό να μας δημιουργεί αμφιβολίες και ερωτήματα για το μέλλον του καθενός χωριστά και της πατρίδας μας γενικά.
 

Και επειδή  υπάρχουν στιγμές που το κακό ξεπερνάει κάθε μέτρο και γίνεται θρασύ, προκλητικό, υβριστικό, αλαζονικό και επεκτείνεται όλο και περισσότερο η αναστάτωση, η αμηχανία και η αγωνία για το τι θα μας ξημερώσει (τι τέξεται η επιούσα), αναφύεται και διατυπώνεται το  αδυσώπητο  ερώτημα:

Ποιος κυβερνάει την ιστορία; είμαστε παραδομένοι σε σχέδια σκοτεινά και δυνάμεις ανεξέλεγκτες; Ο αρχέκακος διάβολος κυβερνάει; Στο  ερώτημα «ποιος κυβερνάει την ιστορία» η ορθόδοξη διδασκαλία απαντά με σαφήνεια και κατηγορηματικότητα: Ο Κύριος μας και ο Θεός μας!



Πρωτίστως να τονίσουμε ότι ο Θεός περιβάλλει με άπειρη  αγάπη όλη την κτίση. Ως στοργικός Πατέρας παρακολουθεί με ενδιαφέρον όλα τα πλάσματα του και κυρίως τον άνθρωπο. Και βέβαια δεν αδιαφορεί  για κανέναν άνθρωπο. Πολύ περισσότερο δεν αδιαφορεί γι’ αυτούς  που τον επικαλούνται με πίστη και ζητούν την βοήθεια του. Είναι αναρίθμητα τα σημεία, όπου ο λόγος του Θεού μας βεβαιώνει για την αλήθεια αυτή. Ο προφήτης Ησαΐας παρουσιάζει τον εβραϊκό λαό να παραπονείται ότι ο Θεός τον έχει εγκαταλείψει και λησμονήσει. Τι όμως απαντάει σ  αυτό το άδικο παράπονο του λαού του ο Θεός;

 Μήπως είναι δυνατόν μια γυναίκα να ξεχάσει και να μην λυπηθεί και ευσπλαγχνισθεί τα παιδιά της; Όμως, λέγει ο Θεός, ακόμη κι αν μια μητέρα λησμονήσει τα παιδιά της, εγώ δεν πρόκειται να σε ξεχάσω. Και για να υπογραμμίσει ο Θεός ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον του, χρησιμοποιεί  μια ανθρωποπαθή εικόνα και βεβαιώνει τον λαό του ότι έχει κατά κάποιον τρόπο ζωγραφίσει επάνω στα χέρια του τα τείχη της Ιερουσαλήμ και την έχει διαρκώς μπροστά στα μάτια του, ώστε  να την προστατεύει. Εικόνα βεβαίως είναι αυτή, που όμως φανερώνει το μεγάλο ενδιαφέρον και την απέραντη αγάπη και την στοργική  φροντίδα του Θεού για τα πλάσματά του.

Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος  λέγει ότι ο Θεός δεν προνοεί απλώς για μας, αλλά προνοεί με πολλή αγάπη, πολύ δυνατή και θερμή και γνήσια και ακατάλυτη και η οποία είναι αδύνατον να σβηστεί.

Τι σημαίνει προνοεί ο Θεός;

Ο Θεός όχι μόνο συντηρεί τη ζωή, αλλά κυρίως την αγιάζει και την σώζει . Μέσα από την  εξέλιξη όλων των γεγονότων ο Θεός επεμβαίνει και οδηγεί έτσι τα πράγματα, ώστε όλοι και όλα να υπηρετούν το σκοπό που έχει θέσει ο ίδιος ο Δημιουργός, που είναι «πάντας ανθρώπους σωθήναι». Να μη βρεθεί άνθρωπος που να μην του έχει δοθεί η ευκαιρία να σώσει την ψυχή του. Με την ορθόδοξη αυτή διδασκαλία απορρίπτεται η θεωρία του δε-ι-σμού που πρεσβεύει ότι ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο και αφού τοποθέτησε τους φυσικούς νόμους τον εγκατέλειψε. ΟΧΙ! ο Θεός  και παρακολουθεί τα τεκταινόμενα  και επεμβαίνει ρυθμιστικά και φροντίζει πώς να φθάσουμε όλοι στο στόχο της σωτηρίας!

Έτσι εξηγείται γιατί τιμούμε  και μιμούμαστε αυτούς που θυσίασαν τη ζωή τους, για να μη χάσουν την ψυχή τους, για να μας  χάσουν την ψυχή τους, για να  μην προδώσουν τα ιδανικά τους π.χ. οι μάρτυρες της πίστεως , οι ήρωες της ελευθερίας

Επίσης έτσι εξηγείται γιατί όσοι δοκιμάζονται στη ζωή με περιπέτειες, ασθένειες, πένθη κ.α. τα υπερβαίνουν, τα αντιμετωπίζουν με την ελπίδα και την υπομονή που τους χαρίζει ο Θεός, ώστε να μη χάσουν το στόχο τους που είναι η βασιλεία των ουρανών.  Π.χ. ο  Ιώβ.

Αυτήν την πραγματικότητα ότι ο Θεός συντηρεί και προνοεί  την αποδίδει τέλεια ο Μ. Βασίλειος με τη φράση: «ουδέν αθεεί γίνεται», τίποτε δεν γίνεται  χωρίς το θεό. Πάντα όσα θέλει ο Θεός  γίνονται . Τίποτε  δεν γίνεται που να  μη υπηρετεί  το σχέδιο του Θεού.  Τίποτε δεν είναι τυχαίο, τίποτε δεν γίνεται χωρίς να το θέλει ο Θεός, τίποτε δεν γίνεται  χωρίς να το επιτρέπει ο Θεός.

Αυτό θα μας βοηθήσει να διεισδύσουμε βαθύτερα σε κάθε γεγονός της ιστορίας και να βλέπουμε ότι τίποτε δεν είναι ούτε άσκοπον, ούτε απρονόητον, γιατί ο Θεός κυβερνάει την ιστορία. Θαυμάζουμε την εκφραστική δύναμη του Μ.Βασιλείου: «Αγαθότητι Θεού διοικείται τα πάντα»,«ου γαρ απρονόητα τα ήμετερα», «ουδέν απρονόητον ουδέν ημελημένον» Μ. Βασίλειος.




(συνεχίζεται)

Δεν υπάρχουν σχόλια: