22/3/12

«Μείζω τούτων ὄψει» - Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας στον Ι.Ν. Αγ. Διονυσίου Αρεοπαγίτου, την Κυριακή της Ορθοδοξίας (4.3.2012)



Σήμερα κκλησία μας χει τ γιορτή της. ν μως βάση τς μέρας ατς ποτελε κάποιο στορικ γεγονός, ναστήλωση τν γίων εκόνων, σήμερα δν γιορτάζουμε τν οτως λλως νδοξη στορία τς κκλησίας, λλ τιμομε ατ πο χε παράξενα στς μέρες μας∙ τ σημασία τν δογμάτων. Τιμομε τν ρθόδοξη πίστη, τ σχέση της μ τν λήθεια, τν ρθοδοξία ς μοναδικ κφραση τς λήθειας το Θεο.

Τί εναι μως κριβς ρθοδοξία; Εναι μία π τς πολλς θρησκεες, νδεχομένως καλύτερη; Εναι μία φιλοσοφικ προσέγγιση τς μεταφυσικς λήθειας, πιθανν πι λοκληρωμένη; Εναι μία σημαντικ παράδοση στορίας κα χριστιανικο πολιτισμο, σως ρχαιότερη; μήπως εναι κάτι λλο, πέραν π λα ατά, πολ λεπτ κα πολ βαθύ;
Μόλις πρ λίγου, κούσαμε μι εαγγελικ περικοπή, διαίτερα νδιαφέρουσα κα ποκαλυπτική· τ συνάντηση κα συνομιλία το Κυρίου μ τν Ναθαναήλ. Κα εναι ποκαλυπτικ μ τν ννοια τι Κύριος το ποκαλύπτει κα τ βάθος τς ψυχς του κα γεγονότα τς ζως του μ πολ πλ λλ ντυπωσιακ τρόπο. Το λέγει τι εναι πραγματικς σραηλίτης «ν δόλος οκ στι» (ω. α΄ 47), στο ποίου τν καρδι δν πάρχει πονηρία, δν πάρχει κακία, δν πάρχει σκληρότητα. Κα τ λέγει ατ χωρς προηγουμένως ν τν γνωρίζει, χωρς κάποιος ν το τ χει πε. κενος ξαφνιάζεται κα τότε Κύριος προβαίνει σ δεύτερη ποκάλυψη· τι λίγο πρν Τν πλησιάσει τν εδε νοερ ν κάθεται κάτω π μι συκιά. Τότε, κπληκτος Ναθαναλ ξεσπ σ μι μολογία πίστεως, «τι σ ε ληθς Υός το Θεο, σ ε Βασιλες το σραήλ» (ω. α΄ 49). Κύριος δν μένει σ ατό, λλ πολ πλ το παντ «τι εδόν σε ποκάτω τς συκς πιστεύεις; μείζω τούτων ψει» (ω. α΄ 50)· σ ξέπληξε τ τι σ εδα πο καθόσουν κάτω πό τ συκιά; Δν εναι τίποτε τ ν σο ποκαλύψω κάτι π τ ζωή σου, τ ν σ ποκαλέσω νδεχομένως μ τ νομά σου, ν δν γνωριζόμαστε, τ ν φανερώσω κα κάποια π τ βαθύτερα μυστικά τς ψυχς σου. ν ρθεις κοντά μου, «μείζω τούτων ψει», πολ μεγαλύτερα πράγματα πρόκειται ν δες∙ κα ατν τν μεγάλη μολογία πο κανες πολ διαφορετικ θ τν παναλάβεις κα θ τν ντιληφθες.

Σ ατν κριβς τ ρήση το Κυρίου ξίζει ν στιάσουμε γι λίγο τν προσοχή μας. Ποιά ραγε εναι ατ τ μεγαλύτερα; Τί θ μποροσε ν εναι μεγαλύτερο π μία προορατικ κα διορατικ κανότητα; π να ντυπωσιακ σημεο; π μία συνάντηση πο δηγε στν αθόρμητη μολογία τι Χριστς εναι ληθινς Θεός; Μέσα σ ατ τ περθετικ μείζονα κρύβεται βαθύτερη ταυτότητα κα οσία τς ρθοδοξίας. ρθοδοξία εναι διαφύλαξη, φανέρωση, μαρτυρία κα θέα τν μειζόνων κα π τ μεγάλα κα στ συνέχεια ξ ατν πορρέουσα ναγνώριση κα μολογία το Χριστο ς το ληθινο Θεο.


Τ περιστατικ μ τν Ναθαναλ ναφέρεται στ α΄ κεφάλαιο το κατ ωάννην Εαγγελίου. Λίγο παρακάτω παρατίθενται κάποια λίγα μν λλ χαρακτηριστικ θαύματα το Κυρίου. Τ πρτο εναι τ θαμα τς Κανά, τς μετατροπς το νερο σ κρασί, κολουθε ατ το χορτασμο τν πεντακισχιλίων, στ συνέχεια κατασίγαση τς τρικυμίας, νάβλεψη το κ γενετς τυφλο - λα ατ σφαλς πι ντυπωσιακ π τ πρτο.
λυσσίδα τν μεγάλων κα συγκλονιστικν ργων το Θεο ποκορυφώνεται στ ια΄ κεφάλαιο μ τν νάσταση το Λαζάρου. Χωρς μφιβολία δ χουμε φτάσει στ μέγιστο τν σημείων. Λάζαρος «τεταρταος» νεκρός, τέσσερις μέρες στν τάφο, πο «ζει», μυρίζει, κα Κύριος τν νασταίνει κα μετ συνεστιάζεται μαζί του. Κύριος περβαίνει τν χρόνο κα τ λογική, ξέρχεται π τ νθρώπινα μέτρα, εναι κυρίαρχος τς φύσης, κυριαρχε κα στ ζω κα στν θάνατο.

Εναι μως ατ τ «μείζονα» τ ποα ποσχέθηκε Κύριος στν Ναθαναήλ μήπως κα κάτι λλο;

ωάννης στ Εαγγέλιο κα στς πιστολές του χρησιμοποιε συχν τ λέξη «μεζον»∙ μιλάει γι μεγάλα –γι’ ατ πο πιδιώκονται, πο κατανοονται- κα στ συνέχεια γι «μείζονα», γι κόμη μεγαλύτερα -γι’ ατ πο ποκαλύπτονται, μέσα στ ποα κρύβεται λήθεια. Τ διο κα πόστολος Παλος, ν μιλε γι τ μοναδικ χαρίσματα το Θεο στος πιστος τς πρώτης κκλησίας, προχωρε στ «κρείττονα» χαρίσματα κα ναφέρεται στν ρετ τς γάπης ς τ «μέγα μυστήριον» κα ς «καθ’ περβολν δόν»: «ζηλοτε δ τ χαρίσματα τ κρείττονα. Κα τι καθ’ περβολν δν μν δείκνυμι» (Α΄ Κορ. ιβ΄ 31).
Ατν τν γάπη Ναθαναλ δν τν κουσε μόνον ς διδασκαλία∙ τν εδε κδηλη στ πρόσωπο κα στ ζω το διου το Κυρίου ς τ μεζον κα κρεττον λων τν χαρισμάτων, τν περβατικν σημείων κα τν ρετν, ς μεζον κα ατν τν θαυμάτων το Χριστο.

ωάννης μως συνεχίζει κα μ λλα παράδοξα κα μείζονα. Λέει κάπου Κύριος· « πιστεύων ες μέ τ ργα γ ποι κακενος ποιήσει κα μείζονα τούτων ποιήσει» (ω. ιδ΄ 12). λόγος ατς ξίζει διαίτερης προσοχς! Κάθε πιστς πο συντηρε τν νέργεια το βαπτίσματός του στν κολυμβήθρα τς κκλησίας μας τ ργα πο Κύριος ποίησε ποιε κα μπορε «μείζονα τούτων» ν πιτελέσει.
Ατ συνέβη μ τος γίους ποστόλους. Ατοί, πως ναφέρεται στ ε΄ κεφάλαιο τν Πράξεων, καναν «σημεα κα τέρατα» (στ. 12), δ Πέτρος θεράπευε κα μ μόνη τ σκιά του (στ. 15). Κάτι τέτοιο δν συνέβη μ τν Κύριο. νάλογα κα μεγαλύτερα κατορθώματα συναντ κανες κα στ μαρτύρια τν πολοίπων ποστόλων κα γενικ στ ζω τν γίων τς κκλησίας μας. γιος λύπιος ζησε πενήντα τρία συναπτ χρόνια πάνω σ μι κολώνα· γι’ ατ κα νομάσθηκε κιωνίτης! σία Μαρία Αγυπτία ποτελε να λλο παράδειγμα. Κύριος ζησε σαράντα μέρες στν ρημο. Ατ ζησε σ πλήρη μόνωση σαράντα πτ χρόνια στν ρημο το ορδάνου. Ατ εναι ντως μεγάλο! Εναι μως κα τ μεζον;

χι! Ατ δν εναι τ μεζον. Ατ δείχνει τ μεζον. Κύριος δν κρατάει τ δύναμη Του γι τν αυτό Του, γι ν πιτελε μόνον Ατς σημεα. Δν κρατάει γι τν αυτό Του τν γιότητα τν λόγο Του, γι ν τ προσφέρει σ μς, ν κοιτομε ντυπωσιασμένοι κα ν εμαστε κτός. λλ τ προσφέρει λα, κα δύναμη κα λόγο κα ζω ς δυνατότητα στος πιστούς, στω κα ν εναι μικροί, δύναμοι κα μαρτωλοί. Εναι κοινωνούμενος, «προσφέρων κα προσφερόμενος, κλώμενος κα κχυνόμενος κα διαδιδόμενος». Ατ εναι τ μεζον. Τ τι ποιον ο νθρωποι κα μείζονα στ νομά Του εναι πόδειξη τς κοινωνίας Του. Ατ τ δρο, ποτελε μείζονα μπειρία π τν ποκάλυψη πο κανε στν Ναθαναήλ.

ς προχωρήσουμε να κόμη βμα. Λίγο πρν μιλήσει Κύριος γι τ σμα κα τ αμα Του στος μαθητς κα στος παρόντες κε ουδαίους, λέγει τ ξς: « γρ πατρ φιλε τν υἱὸν κα δείκνυσιν ατο πάντα ατς ποιε κα μείζονα τούτων δείξει ατ ργα να μες θαυμάζητε» (ω. ε΄ 20), δηλαδ Θες Πατρ γαπ τόσο τν Θε Υό, τν Κύριο, στε κάθε τι τ ποο κάνει Το τ φανερώνει κα τ νεργε μαζί Του, λλ κα δι Ατο θ δείξει κα μεγαλύτερα ργα, πο σες θ τ θαυμάζετε.

Ποι εναι ατά τ μεγαλύτερα ργα το Θεο; Εναι Θεία Οκονομία, δηλαδ τ γεγονς τς νσαρκώσεως το Θεο κα Λόγου, Μεταμόρφωση, τ Πάθος, νάσταση, εναι προηγουμένως προσφορά το μυστηρίου κατ τ διάρκεια το Μυστικο Δείπνου, εναι νάληψη, Πεντηκοστή. Ατ λα συναποτελον τ μεζον ργο το Χριστο κα ποκάλυψη ατο το ργου εναι ,τι μεγαλύτερο μπορε ν δοθε σ ναν πιστό. Ατ γίνεται μέσα π τ βίωση τς θεολογίας. Στν οσία εναι δι πίστεως μετοχ στ μυστήριο τς σωτηρίας, μετοχ στ γεγονότα πο προηγονται π μς κα πονται. Ναθαναλ δν εδε τ Γέννηση το Κυρίου, δν ταν παρν στ Μεταμόρφωση, οτε π ,τι φαίνεται στς ναφορές τν εαγγελιστν, ταν παρν στ Σταύρωση κα φυσικ κανες δν ταν παρν στν νάσταση. Δέχθηκε μως τν ποκάλυψη το μυστηρίου. Συνήντησε τν Κύριο ναστάντα «π τς θαλάσσης τς Τιβεριάδος» (ω. κα΄ 1,2). Ατ εναι τ μεζον, γι τ ποο τελικ δωσε κα τ ζωή του.

τσι, κάθε νας μας δν βλέπει μόνο τί κάνει Θες οτε μόνο τί δίνει Θεός, λλ μπορε τελικ ν ναγνωρίσει ποις εναι Θεός. χι μόνον ν δε τ ργα Του, οτε ν διακρίνει τς νέργειές Του, οτε τ σημεα πο μμεσα Τν φανερώνουν, λλ ν ντικρύσει Ατν «καθς στίν», πως λέγει ωάννης (Α΄ ω. γ΄ 2). Ν ζε τν Θε χι πως Τν φαντάζεται, οτε πως Τν περιγράφουν τ βιβλία, λλ πως το ποκαλύπτεται διος, πως Ατς εναι.
ρθόδοξία εναι θέα τν μειζόνων. μπειρία το «καθς στίν». χρήση λων ατν τν περθετικν γιογραφικν ρων, πως τ μεζον τν σημείων, τ κρείττονα τν χαρισμάτων, τ περισσν τς ζως, τ καινν μυστήριον, τ περπερίσσευμα τς χάριτος, ποτελε τ περίγραμμα το ρθόδοξου φρονήματος. ρθοδοξία μεταφέρει τν λήθεια τς θεότητος στν πραγματικότητα τς ζως, μπολιάζει τ ζω το νθρώπου μ τν μπειρία το κτίστου, το κατανοήτου, το πρόσιτου. Μ τν τρόπο ατόν, νάγει τν ψυχ το κάθε πιστο στ μέγιστο το ψους της, τς προσδίδει τ μεγαλύτερή της κταση, τν διαστέλλει κα τελικς μ ρμ τν θε στ πι πόμακρο σημεο πο ατ μπορε ν φθάσει. Τν βγάζει π τ στεν ρια το νθρώπινου κα τν μεταφέρει στν «λευθερία τς δόξης τν τέκνων το Θεο» (Ρωμ. η΄ 21).

λα ατ προσφέρονται στω κα ν μες δν θ τ καταφέρουμε, στω κα ν μς φαίνονται τόσο μεγάλα πο δν μπορομε οτε ν τ σκεφτομε. Κα σφαλς τσι εναι. Παρ τατα, κκλησία μας τ διαφυλάσσει ς λλη κιβωτός, τ παναλαμβάνει κα τ προσφέρει διαρκς στος πιστος ς βίωμά της κα ς ραμα κα προοπτική μας. κόμη κι ν δν ζήσουμε ατς τς μείζονες καταστάσεις, τουλάχιστον μπορομε ν μπνεόμαστε π ατές, ν τς πιθυμομε, ν τς πιστεύουμε τι πάρχουν, ν τς διακρίνουμε στν ρίζοντα τν προοπτικν μας, ν διαμορφώνουν τ φρόνημα κα τν προορισμό μας, ν ξεπερνομε μ τ πνεμα κα τ θος τους τς ποιες κρίσεις μας.

Ο ροι πο ρθόδοξη κκλησία χρησιμοποιε στ θεολογία της κφράζουν τν νωτέρα δυνατ κατάσταση κα γι τν νθρωπο. Ατν τς θεώσεως, δηλαδ τς μετ το Θεο κοινωνίας, γύρω π τν προοπτικ τς ποίας δομεται ρθόδοξη νθρωπολογία. Ατ εναι πάντηση τς ρθοδοξίας στν δι μέσου τν αώνων προσπάθεια πομείωσης το νθρώπου ς εκόνας το Θεο κα σοπέδωσής του στ πίπεδο τς φημερότητος κα τς βιολογικς ζωικότητος.

ρθοδοξία δν εναι να θρησκευτικ δεολόγημα πο καλεται κανες ν υοθετήσει, οτε να θεολογικ φιλοσόφημα πο πρέπει ν ποδεχθομε, οτε να θικ σύστημα μ τ ποο ρκε πιστς ν συμμορφωθε. ρθοδοξία εναι λήθεια πο προτρέπεται καθένας μας ν πιστεύσει, σύμφωνα μ ατν ν ζήσει κα μέσα π ατν ν λευθερωθε. Εναι θέα τν μειζόνων κα π τ θαύματα, εναι πιλογ τν κρειττόνων κα π τ χαρίσματα, εναι δς τς νάδειξης το νθρώπου σ θεόμορφο πλάσμα, εναι θεία ποκάλυψις πο δηγε στν τερότητα τς λογικς, εναι μόνη διέξοδος στ διέξοδα τν πάσης φύσεως προσωπικν κα κοσμικν κρίσεων.
ρθοδοξία εναι βίωση τς μετάνοιας, πως παρουσιάζεται στν κρότητά της ς μείζων πύλη σωτηρίας στν βίο τς σίας Μαρίας τς Αγυπτίας τν ποία κα θ τιμήσουμε τν Ε΄ Κυριακ τν Νηστειν∙ εναι δς τν ρετν, πως ατ ναδεικνύεται ς μείζων ργο το κάθε πιστο στ πέροχο βιβλίο τς Κλίμακος το ωάννου πο θ θυμηθομε τν Δ΄ Κυριακ τν Νηστειν∙ εναι θησαυρς τς θεολογίας το γίου Γρηγορίου το Παλαμ, το ποίου τ μνήμη θ γιορτάσουμε τν προσεχ Β΄ Κυριακ τν Νηστειν κα ποία ναδεικνύει τ θέωση ς μείζονα προοπτικ το νθρώπου∙ εναι ναγνώριση το Σταυρο το Κυρίου, τν ποο θ προσκυνήσουμε τν Γ΄ Κυριακ τν Νηστειν ς ζω κα νάσταση. Τί τούτων μείζων;

Εναι μεγάλη ελογία ν εναι κανες ρθόδοξος χριστιανός. Εναι ναγκαο ν δοξάζουμε τν Θε πο βαπτισθήκαμε ρθόδοξοι κα μπορομε ν ναβαπτιζόμαστε στν κολυμβήθρα ατν τν ληθειν. Εναι ντως τ μεζον τν δώρων. Γι’ ατ κα εναι πόλυτα ναγκαο ν πιστρέψουμε τελικά στν αθεντικ ρθοδοξία μας. Κυρίως μες ο ρθόδοξοι! Ο γεννημένοι ρθόδοξοι ν γίνουμε γνήσιοι ρθόδοξοι. Ν δώσει Θες γι λους μας! μήν!


Δεν υπάρχουν σχόλια: