19/11/09

greeklish - O κώδικας των εφήβων.

.............
Τα χρησιμοποιεί ένα διαρκώς αυξανόμενο ποσοστό των μαθητών γυμνασίου καί λυκείου (77,4%) σε SMS, mail, κουβεντούλες στο διαδίκτυο αλλά και σε χειρόγραφες σημειώσεις. Τα greeklish έγιναν ο πιο δημοφιλής κώδικας επικοινωνίας μεταξύ των έφηβων και απειλούν σοβαρά... την ελληνική γλώσσα.

Σύμφωνα μέ έρευνα του Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας αυξάνονται ραγδαία τα ποσοστά ανορθόγραφων μαθητών. Και όχι μόνο. Στα σχολικά γραπτά εμφανίζονται λέξεις σε greeklish, δηλαδή σύντμηση των λέξεων (tespa αντί τέλος πάντων, tpt αντί για τίποτα, dld αντί γιά δηλαδή, mnm αντί γιά μήνυμα...), συνδυασμοί ελληνικών καί λατινικών γραμμάτων σε μια λέξη, χρήση λατινικών χαρακτήρων, παράλειψη τονισμού ή σημείων στίξης και χρήση αγγλικών σημείων στίξης.
Κατά τον επικεφαλής της έρευνας επιστήμονα «το φαινόμενο πρέπει να ερευνηθεί εις βάθος».

Είναι αλήθεια ότι τις τελευταίες δεκαετίες η μητρική μας γλώσσα «κακοποιείται» στην πατρίδα μας από εμάς τους ίδιους, ενώ στο εξωτερικό, από την Αφρική μέχρι τη Λατινική Αμερική και την Ασία, και στην Ευρώπη, παρουσιάζει άνθιση η σπουδή της. Απόδειξη και ο μεγάλος αριθμός των μαθητών κλασσικών λυκείων, που επιλέγουν τη σπουδή της ελληνικής γλώσσας, με τις μεγάλες δυνατότητες για την καλλιέργεια του πνεύματος και τη μύηση στην ομορφιά του ανθρώπινου λόγου.

.......................
 

Έπειτα από αυτά είναι φυσικό να διερωτηθούμε: 

Δεν είναι «κρίμα καί άδικο» αντί νά καυχώμαστε για τη θαυμαστή μητρική μας γλώσσα, με τον αφάνταστο θησαυρό των λέξεων και των εκφράσεων (που μας παραδόθηκε από γενιά σε γενιά μέσα σε 5.000 και πλέον χρόνια, που πρωτοχάδεψε τη βρεφική ακοή μας με το νανούρισμα της ελληνίδας μάνας στο πρώτο λίκνο) να τον συρρικνώσουμε με τις κακόηχες συχνά συντμήσεις και το συνθηματικό λεξιλόγιο που χρησιμοποιούν οι νέοι μας;

Αυτό ενώ μοιάζει εξυπνάδα, υποβιβάζει τό γλωσσικό και πνευματικό μας επίπεδο. Και ενώ διαθέτουμε, μικροί καί μεγάλοι, τόσο χρόνο για τις διάφορες οθόνες - και κάποτε αποχαυνωτικά, ενώ οι έφηβοι μας επιδίδονται σε τόσα «σπορ», που απαιτούν χρόνο, άσκηση, κακοπάθεια, δεν είναι άδικο να «τσιγκουνευόμαστε» για λίγα γράμματα του αλφαβήτου; Κι έπειτα γιατί η ανάμειξη ελληνικών και λατινικών χαρακτήρων στη γραφή των λέξεων όχι μόνο στον υπολογιστή αλλά και στά γραπτά σχολικά κείμενα; Και γιατί η ξενική στίξη; Γιατί τόση αποστασιοποίηση από τη γλώσσα μας, που είναι ένα από τα βασικά στοιχεία της έννοιας της εθνότητας;...


Π.τ.Ν. Νοέμβριος 2009, σελ. 370




1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

oraio arthro, euxaristoume poly!! Simfono apolita......xaxaxa