5/9/11

Οι Έλληνες επιστρέφουν στην Ίμβρο

Οι παλιοί κάτοικοι ανακαινίζουν τα εγκαταλελειμμένα επί χρόνια σπίτια τους

Του απεσταλμένου της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ στην Ίμβρο Σταύρου Tζίμα

Στο καφενεδάκι της πλατείας, η συσκευή της τηλεόρασης, συντονισμένη στην ET3, προέβαλλε ντοκιμαντέρ για το μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά στον Πόντο υπό το άγρυπνο μάτι του κορνιζαρισμένου Κεμάλ Ατατούρκ. Στο πλακόστρωτο, ένα τσούρμο ντόπιοι Ελληνες είχαν μαζευτεί για να καλωσορίσουν τον κ. Γιάννη Μπουτάρη, που είχε μεταβεί στο νησί επικεφαλής αντιπροσωπείας της Αγιορείτικης Εστίας.

Μία μέρα πριν, οι Ελληνες της Ιμβρου και μαζί οι τοπικές τουρκικές αρχές είχαν υποδεχθεί τον κ. Σταύρο Λαμπρινίδη, σε μια ιστορική επίσκεψη, την πρώτη Ελληνα υπουργού Εξωτερικών στην Ιμβρο. «Πριν από 10-15 χρόνια, τέτοιες επισκέψεις και θρησκευτικές εκδηλώσεις ήταν αδιανόητες. Τώρα, στην εποχή Ερντογάν, το κλίμα έχει αλλάξει εντελώς», λέει ο πρόεδρος του Συλλόγου Ιμβρίων Αθήνας κ. Κώστας Χριστοφορίδης.

Τα Γρίδια ή Τεπέκιοϊ είναι ένα από τα εφτά ελληνικά χωριά της Ιμβρου που εγκαταλείφθηκαν στη δεκαετία του '60, κατά το μεγάλο πογκρόμ που εξαπέλυσαν οι τουρκικές αρχές. Σήμερα εμφανίζει την εικόνα ενός τυπικού βορειοαιγαιοπελαγίτικου νησιωτικού ελληνικού χωριού, με Ελληνα πρόεδρο, παπά και ίσως αργότερα, σχολείο με δάσκαλο. Οι κάτοικοί του επιστρέφουν, άφοβα πλέον, αναστηλώνουν και ανακαινίζουν τα ερειπωμένα σπίτια τους. Μερικοί, συνταξιούχοι κυρίως ή όσοι άνοιξαν μαγαζιά και μικροεπιχειρήσεις, εγκαθίστανται μόνιμα στο νησί, άλλοι μένουν από την άνοιξη έως το φθινόπωρο και οι περισσότεροι το επισκέπτονται το καλοκαίρι, με επίκεντρο τις γιορτές του Δεκαπενταύγουστου, οπότε ολόκληρη η Ιμβρος ζει σε ελληνικούς ρυθμούς.


 
Οι διωγμοί του '65
«Ηρθα να υπηρετήσω τον τόπο μου», λέει ο παπα-Σταύρος, Ιμβριος από τη Θεσσαλονίκη, που μολονότι πέρασε ένα εγκεφαλικό επεισόδιο, εκάρη ιερέας στα εξήντα του χρόνια για να επιστρέψει στο χωριό του. «Από τα Γρίδια άρχισε η αναγέννηση της Ιμβρου και φιλοδοξούμε να αποτελέσουν τον πιλότο και για τα άλλα ελληνικά χωριά του νησιού», εξηγεί ο κ. Χριστοφορίδης. Μερικά χιλιόμετρα παραπάνω, σε πιο ορεινό σημείο, είναι το Σχοινούδι, το χωριό-φάντασμα. Από εκεί ξεκίνησαν τα γεγονότα του 1965, όταν ετέθη σε εφαρμογή το τουρκικό «Πρόγραμμα Διάλυσης» των Ελλήνων της Ιμβρου και της Τενέδου και είχε ως αποτέλεσμα τη μαζική φυγή 6.500 Ιμβρίων και 2.500 Τενεδίων. Βαρυποινίτες που είχαν μεταφερθεί από τα βάθη της Τουρκίας προκάλεσαν επεισόδια στο καφενείο του χωριού και με αφορμή αυτό, οι αρχές ξέσπασαν πάνω στους Ελληνες, που εξαιτίας της αφόρητης τρομοκρατίας και των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων των εύφορων τεμαχίων γης τους, αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν με κάθε μέσο το νησί για να σωθούν.

«Οι Ιμβριοι έφυγαν, αλλά αρνήθηκαν να πουλήσουν στους Τούρκους τα σπίτια τους και ευτυχώς, γιατί έχουν τίτλους ιδιοκτησίας και τώρα γυρίζουν και τα επισκευάζουν, δίνοντας ξανά ζωή στα χωριά», τονίζει ο πρόεδρος της Ιμβριακής Ενωσης Μακεδονίας - Θράκης κ. Παύλος Σταματίδης. Τόσο στο Σχοινούδι όσο και στα άλλα χωριά, όπως η Παναγία, οι Αγιοι Θόδωροι, το Γλυκύ κ. ά., το ένα μετά το άλλο τα σπίτια των Ελλήνων αποκτούν και πάλι τη γραφική όψη που είχαν πριν από 60 χρόνια και τα καλοκαίρια οργανώνονται πλούσιες πολιτιστικές εκδηλώσεις, με δραστήρια συμμετοχή κυρίως της ιμβριακής νεολαίας. Για τους δε Τούρκους του νησιού οι Ελληνες είναι καλοδεχούμενοι. Οι καιροί έχουν αλλάξει και οι φοβίες εξέλιπαν.

 ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 21.8.11

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

τουρκοι μογγολοι δολοφονοι