Η Εκκλησία μάς καλεί σήμερα να προσέξουμε τη μορφή του Αγίου Ιωάννου της Κλίμακος, επειδή ο πατήρ αυτός, ο οποίος έζησε κατά τον 7ο αιώνα, υλοποίησε στη ζωή του το ιδεώδες της μετανοίας, κάτι το οποίο δεν πρέπει να φεύγει από τα μάτια μας κατά τη Μεγάλη Σαρακοστή.
«Ιωάννην τιμήσωμεν, των ασκητών το καύχημα...» ψάλλουμε στον Εσπερινό, ενώ στον Όρθρο αναφωνούμε προς τον Άγιο: «Ατροφία την σάρκα μαράνας, ανεκαίνισας ψυχής τον τόνον, Όσιε, και δόξαν κατεπλούτισας ουράνιον...».
Ωστόσο, η Εκκλησία, ερμηνεύοντας σωστά τη διδασκαλία του Αγίου, θεωρεί ότι η άσκηση δεν έχει καμία έννοια και καμία αξία αν δεν είναι έκφραση αγάπης, γι' αυτό και στον Εσπερινό βάζει τον Όσιο να μας απευθύνει αυτά τα λόγια: «Αγαπήσατε τον Θεόν και εύρήσετε χάριν αιώνιον, μηδέν προτιμήσητε της αγάπης Αυτού...».
Στη Θεία Λειτουργία συνεχίζουμε την ανάγνωση της προς Εβραίους Επιστολής (στ’ 13-20), όπου περιγράφονται η υπομονή και η εγκαρτέρηση του Αβραάμ και η εν τέλει πραγματοποίηση των υποσχέσεων του Θεού. «Αδύνατον ψεύσασθαι Θεόν», και γι αυτό, όπως και ο Αβραάμ, «ισχυράν παράκλησιν έχομεν οι καταφυγόντες κρατήσαι της προκειμένης ελπίδος». Ζούμε εμείς με αυτή τη μεγάλη ελπίδα;
...............
...............
Ας μη θεωρήσουμε ότι μια παρατεταμένη νηστεία και προσευχές που επαναλαμβάνονται αρκούν για να δώσουν τη δύναμη εκείνη που οι μαθητές δεν κατείχαν ακόμη. Η προσευχή και η νηστεία, με τη βαθύτερη έννοια των όρων, σημαίνουν τη ριζική παραίτηση από τον εαυτό μας, τη στροφή και σταθεροποίηση της ψυχής σ' εκείνη τη στάση της εμπιστοσύνης και της ταπείνωσης που περιμένει το καθετί από το έλεος του Θεού, την υποταγή του θελήματος μας στο δικό Του θέλημα, την εναπόθεση της ύπαρξής μας και κάθε άλλης προσφιλούς ύπαρξης στα χέρια του Πατέρα.
Εκείνος, που με τη χάρη του Θεού θα φτάσει σε μια τέτοια κατάσταση, μπορεί να διώξει τον διάβολο. Δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε κι εμείς έστω μερικά πρώτα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση; Αν προσπαθήσουμε, θα εκπλαγούμε από τα αποτελέσματα.
Lev Gillet "Πασχαλινή Κατάνυξη" Εκδ. ΑΚΡΙΤΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου